Nuevo Citroen DS3 R3

 

Además de la participación oficial de Citroën Racing en el WRC, donde ha ganado cinco títulos del Campeonato del Mundo FIA de Constructores, Citroën Racing siempre ha ofrecido productos diseñados para los clientes. El equipo campeón ha promovido esta rica tradición con el Citroën DS3 R3, un modelo listo para hacer su debut en rallyes al final del 2010. Versátil, de alto rendimiento y sin embargo a precio asequible, DS3 R3 se convertirá en el nuevo líder en su categoría.

Basado sobre el nuevo reglamento de la FIA, el Grupo R3T, el DS3 R3 tiene como características el mismo diseño estructurales y apariencia al modelo de producción, con la carroceria reforzada y barras antivuelco multipunto,con el fin de mejorar la resistencia del chasis y seguridad para la pareja de pilotos.

Bajo el capó se esconde un cuatro cilindros de 1.6 litros THP (Turbo presión alta) del motor, que ha sido desarrollado utilizando el motor de producción de PSA. Las piezas específicas de carreras (admisión, árbol de levas, pistones, bielas, sistemas de escape y turbo, centralita electrónica, etc) han sido desplegados para aumentar el poder del coche a 210cv. Además de su potencia total, se ha prestado especial atención al incremento de torque del motor para mejorar la tracción, uno de los factores fundamentales para lograr un rendimiento eficiente conducción. Con 350 Nm, el motor de DS3 R3 ofrece una flexibilidad sin igual en la carretera.



El DS3 R3 se ha beneficiado de los amplios conocimientos adquiridos por Citroën Racing mediante su participación en el Campeonato Mundial Rally. Al igual que con el C4 WRC, tiene la caja de cambios de seis velocidades secuencial con funciones de control semi-automático, que permite cambios de marcha dos veces más rápido que con una caja de cambios manual, mientras que se mejora la fiabilidad del sistema de propulsión del vehículo.

El sistema de suspensión utiliza las últimas tecnologías y ha sido diseñado para todas las superficies de carretera, desde los más rompedores terrenos de tierra al asfalto más liso. Una amplia variedad de opciones de configuración están disponibles, permitiendo DS3 R3 ser adaptado a todos los estilos de conducción. Citroën Racing recomienda el uso de neumáticos BFGoodrich.

Construido con componentes derivados de producción y partes específicas de carreras, R3 DS3 está disponible a un precio asequible, y será comercializado por Citroën Racing en el juego y las versiones listas para la carrera.

Especificaciones tecnicas (inglés)

COMPOSITION OF THE DS3 R3 KIT
(Marketed by Citroën Racing for assembly on a DS3 THP 150)

TARMAC RACING KIT (500 PARTS)
- Racing engine, assembled and bench-tested, ready to be mounted
- Gearbox, assembled and bench-tested, ready to be mounted
- Reinforced body shell, with roll-cage and seat attachment brackets and accessories (handbrake, ECUs, spare wheel, mounting brackets)
- Reinforced engine sub-frame
- Protective skidplate for engine and exhaust
- Adjustable front and rear suspension elements
- Reinforced hub carriers
- Adjustable specific front suspension wishbones
- Maximum size front and rear brake discs
- Front and rear specific brake callipers
- Reinforced rear axle
- Set of rear axle geometry adjustment shims
- Direct power-steering rack
- Specific braking system
- Specific ‘pedal box’ assembly
- Tarmac 7x17’’ wheels
- Fuel system with FIA-homologated tank
- Specific engine and gearbox cooling system
- Air/high-capacity air exchanger and specific booster circuit
- Aviation type electrical system with digital instrument panel display
- Data acquisition system built into the injection unit
- Roof-mounted air intake
- Glossy dashboard strip
- Specific wheel arch protections
- Front and rear tow straps
- Spare wheel straps

OPTIONAL EQUIPMENT:
- Gravel rallying adaptation kit, including shock absorbers, springs, anti-roll bar, front brake discs, 6x15’’ gravel wheels and bodywork protective covers
- Short or long torque settings
- Co-driver footrest
- Citroën Racing rear-view mirrors
- FIA-homologated crash panel doors
- Xenon headlamp assembly
- 64MB data acquisition unit upgrade
- Specific mapping for racing fuel
- Tool kit, including: wheel hub fitting tool, brake fluid bleed device, steering rack shim
- Springs of varying levels of stiffness
- Anti-roll bar of varying diameters
- Standard bodywork spare parts kit

EQUIPMENT NOT INCLUDED IN THE KIT:
- Seats
- Harness
- Fire extinguishers
- Battery
- Spare wheel
- Jack and tyre-changing accessories
- Radio equipment and on-board computer
- FIA-approved anti-shatter protective film
- Tyres

TECHNICAL SPECIFICATIONS

CHASSIS
Structure Reinforced body with welded, multi-point roll cage
Bodywork DS3 THP 150 with specific roof-mounted air intake and rear-view mirrors

ENGINE
Type 1.6 THP PSA
Bore x stroke 77x85.8 mm
Capacity 1,598cc
Maximum power 210bhp at 4,750rpm
Maximum torque 35Nm at 3,000rpm
Specific output 131.4bhp/litre
Distribution Double overhead camshaft valve train
Breaker arm with adapted cam profile
Specific pistons, connecting rods, engine flywheel and camshaft
Fuel feed Direct injection
Motorized single throttle valve

CLUTCH
Type Thrust mechanism
184mm cerametallic twin-disk

TRANSMISSION
Type Front-wheel drive
Gearbox Six-speed sequential
Control Electronically controlled with steering wheel-mounted paddle
Differential Self-locking type ZF differential

BRAKES
Front Ventilated disks, 330x30mm (tarmac) and 300x30mm (gravel)
4-piston callipers
Rear 300x8mm discs
2-piston callipers
Distribution Adjustable
Handbrake Hydraulic control

SUSPENSION
Front McPherson type
Specific hinges and hub carriers
Rear H-shaped axles
Shock absorbers BOS three-track adjustable shock absorbers (low-and high-speed compression and rebound)
Adjustable hydraulic bump stop

STEERING
Type Hydraulic power-assisted steering

WHEELS
Tarmac 7x17’’ wheels
BFGoodrich 200/50/R17 tyres
Gravel 6x15’’ wheels
BFGoodrich 195/70/R15 tyres

DIMENSIONS, WEIGHT AND CAPACITIES
Length 3,948mm
Width 1,715mm
Wheel base 2,465mm
Track 1,520mm (front) – 1,490mm (rear)
Fuel tank 67 litres
Weight 1,230kg with driver pairing (regulations)
Weight distribution 64/36% (front/rear)